تولید محتوا تولید محتوا .

تولید محتوا

آشنایی با قابلیت Passphrase در ترزور

آیا با قابلیت Passphrase‌ در محصولات ترزور آشنایی دارید؟ به کمک این ویژگی می‌توان به بالاترین درجه‌ی امنیت در نگهداری از ارزهای دیجیتال دست یافت. کمپانی ساتوشی لبز، سازنده‌ی کیف پول‌های سخت‌افزاری ترزور و به نوعی اولین تولیدکننده‌ی این محصولات در دنیاست و همواره در تلاش بوده تا امنیت دارایی‌های دیجیتال را تأمین کند.

شاید بارها در مورد رمز ورود یا همان PIN و هم‌چنین کلمات بازیابی یا Recovery Phraseها و نکات مهم در نگهداری آن‌ها شنیده باشید، ولی در این مقاله تصمیم داریم شما را با مفهوم و عملکرد قابلیت Passphrase در ترزور آشنا کنیم. به ادعای بسیاری از مختصصان رمزنگاری، این روش بالاترین درجه امنیت را برای کاربرها فراهم می‌کند؛ پس ضروری است که دانش خود را درباره‌ی این قابلیت افزایش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قابلیت Passphrase‌ چیست؟
قابلیت Passphrase امکان بسیار جذاب و پیشرفته‌ای است که تزور به عنوان یک لایه‌ی امنیتی فراتر از پارامتر‌های معمولی و عبارات بازیابی برای امنیت بیشتر کاربرها در کیف پول‌های خود قرار داده است. با فعال‌سازی این قابلیت، در هر بار اتصال به کیف پول ترزور، علاوه بر رمز ورود یا PIN،‌ باید یک رمز دیگر که همان Passphrase است وارد دستگاه شود.

زمانی که برای یک کیف پول Passphrase‌ تعیین می‌شود، کلمات بازیابی آن با رمز جدید ترکیب شده و یک اکانت کیف پول کاملاً جدید ساخته می‌شود. با مشاهده‌ تصویر زیر می‌توان تا حدودی کلیت ماجرا را درک کرد. در ادامه نحوه‌ی انجام این کار را به دقت بررسی می‌کنیم.

Passphrase را می‌توان به نوعی یک راه برای گسترش کلمات بازیابی دانست با این تفاوت که برخلاف کلمات بازیابی، این رمز به صورت تصادفی تعیین نشده و به طور مستقیم توسط کاربر تعیین می‌شود. عبارتی که کاربر به عنوان Passphrase‌ در کیف پول وارد می‌کند، عملکرد خاصی دارد که در دنیای رمزنگاری به «Salt» معروف است. Salt در لغت به معنای نمک است و علت این نام‌گذاری به این برمی‌گردد که ما با ریختن نمک روی غذا، تغییری در مزه‌ آن ایجاد می‌کنیم که بازگشت‌پذیر نیست و در عین حال، نمکِ تنها را نمی‌توان به عنوان غذا مصرف کرد. یعنی برای رسیدن به مزه مورد نظر، باید ضمن فراهم بودن تمام مواد لازم، نمک (به عنوان یک پارامتر مجزا و اضافه) به غذا اضافه شود.

پس Passphrase نقش Salt‌ را ایفا می‌کند و به تنهایی برای بازیابی کیف پول کافی نیست، بلکه کاربرد آن در کنار سایر اطلاعات لازم ضروری است. می‌توان این‌طور هم گفت که Passphrase ساختار کلمات بازیابی را طوری تغییر می‌دهد که عملاً یک کیف پول جدید ساخته می‌شود و این کیف پول را بدون وارد کردن Passphrase در کنار لغات seed، نمی‌توان بازیابی کرد.

عبارت Passphrase‌ در ترزور می‌تواند از حروف، اعداد، کلمات، جملات و یا ترکیب آن‌ها انتخاب شود و تا ۵۰ کاراکتر طول داشته باشد. این عبارت Case- Sensitive (حساس به حروف بزرگ و کوچک انگلیسی) است و در صورتی که هنگام ورود به دستگاه، جای آن را خالی گذاشته و تأیید کنیم، وارد یک حساب کاربری متفاوت در حالت seed-only‌ می‌شویم. (یعنی وارد اکانتی می‌شویم که قابلیت Passphrase روی آن فعال نشده است).

 

نحوه فعالسازی قابلیت Passphrase در ترزور
فعالسازی قابلیت Passphrase‌ تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است؛ اما اجازه دهید این فرایند را به شکلی متفاوت به همراه کلیه نکات لازم به صورت مرحله به مرحله توضیح دهیم.

فرض کنیم که شما از یک کیف پول ترزور استفاده می‌کنید و این کیف پول کلمات بازیابی و PIN مخصوص به خود را دارد. پس از مدتی، ممکن است به هر دلیلی (مثلاً بعد از خواندن این مقاله) برای افزایش سطح امنیتی خود، تصمیم بگیرید قابلیت Passphrase را فعالسازی کنید.

برای این کار ابتدا باید مراحل اولیه اتصال به کیف پول را مثل قبل، از طریق رابط کاربری تحت وب ترزور به آدرس wallet.trezor.io طی کرده و پس از انتخاب اسم دستگاه، به قسمت Advanced مراجعه کنید. مشابه تصویر زیر،‌ بلافاصله در وسط صفحه توضیحات قابلیت Passphrase‌ را مشاهده می‌کنید. این قابلیت در صورت انتخاب گزینه OK, I Understand و کلیک روی Enable Passphrase Encryption فعال خواهد شد.

فروش کیف پول کول ولت

بعد از فعال شدن این قابلیت، از شما خواسته می‌شود که کیف پول تزور را از کامپیوتر جدا و مجدد به آن متصل کنید. اگر از Trezor Model T‌ استفاده می‌کنید، می‌توانید Passphrase‌ را هم در کیف پول و هم در کامپیوتر وارد کنید؛ اما اگر کیف پول شما Trezor One‌ است، این کار رمز را فقط از طریق کامپیوتر می‌توانید وارد کنید.

قسمت جالب ماجرا از این مرحله به بعد رخ می‌دهد. فرض کنیم که Passphrase انتخابی شما، عبارت ساده‌ای مثل «Tehran» باشد. زمانی که برای ورود به کیف پول عبارت Tehran‌ را وارد می‌کنید، وارد حساب کاربری خود می‌شوید، ولی مشاهده می‌کنید که خبری از دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال نیست و یک حساب خالی پیش روی شما قرار دارد. جای نگرانی نیست زیرا این دقیقاً همان اتفاقی است که باید رخ می‌داد؛ چون همان‌طور که گفتیم، تعریف یک Passphrase‌ باعث ایجاد یک اکانت کاملاً جدید می‌شود. یعنی باید دارایی‌ها را از حساب قبلی به این حساب منتقل کنید. برای این کار کافیست آدرس‌های مربوط به رمزارزهای خود را در اکانت جدید یادداشت کرده، به اکانت قبلی (حساب بدون Passphrase) مراجعه و دارایی‌ها را به آدرس‌های جدید انتقال دهید.

نکته: برای ورود به حساب قبلی (یا همان اکانت seed-only) باید یکبار ترزور را از کامپیوتر جدا و مجدد به آن وصل کنید و زمانی که از شما خواسته می‌شود Passphrase را وارد کنید، بلافاصله گزینه Enter را بزنید.

کلیت کار به اتمام رسید اما نکات آموزشی همچنان ادامه دارد. فرض کنیم شما همه‌ی دارایی‌ها را به حساب جدید انتقال داده و حالا می‌خواهید وارد اکانت محافظه‌شده‌ی جدید بشوید. فراموش نکنید که فقط و فقط در صورتی اجازه‌ی ورود به شما داده می‌شود که عبارت Passphrase یعنی «Tehran» را به درستی تایپ کنید. اگر به جای این عبارت،‌ هرکدام از عبارت‌های «tehran»، « Tehran» یا «Tehran » را تایپ کنید، اشتباه است و شما را به یک اکانت کاملا جدید وارد می‌کند. (به این سه عبارت دقت کنید. حروف بزرگ و کوچک و حتی وجود Space در ابتدا و انتها مهم است).


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۵۱:۴۰ توسط:فرشید باقری موضوع: نظرات (0)