توليد محتوا توليد محتوا .

توليد محتوا

صندوق سرمايه گذاري طلا و نكاتي كه بايد در مورد آن بدانيد

طلا هميشه يكي از گزينه‌هاي بسيار خوب سرمايه‌گذاري در بلند مدت و حتي كوتاه مدت بوده است كه توانسته ارزش سرمايه‌ي بسياري از افراد را حفظ كرده و آن‌ها را به سوددهي برساند. به همين ترتيب سكه نيز به عنوان يكي از انتخاب‌هاي سرمايه‌گذاري مردم محسوب مي‌شود و در شرايطي مثل شرايط فعلي كه نرخ تورم بالاست، سرمايه‌گذاران از آن استقبال مي‌كنند.

البته خريد و فروش طلا و سكه به اين راحتي‌ها هم نيست و خطرات خاص خود را به همراه دارد. به عنوان مثال اجرت ساخت طلا زياد است و هميشه احتمال سرقت و دزديده‌شدن آن هم وجود دارد. خوشبختانه همين ريسك و خطرات باعث شد تا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا ايجاد شده و در بازار خريد و فروش شوند.

با استفاده از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا به راحتي مي‌توان بدون خريد فيزيكي طلا و سكه در اين فلز ارزشمند و محبوب سرمايه‌گذاري كرد و از نوسانات جهاني طلا بي‌نصيب نماند.

نكته‌ي جذاب ديگري كه در مورد صندوق سرمايه‌گذاري طلا وجود دارد اين است كه توسط سبدگردان‌هاي حرفه‌اي انجام مي‌شود و براي همين نوسانات ناگهاني روي آن تاثير چنداني نمي‌گذارد. بياييد در ادامه با جزئيات بيشتري در مورد اين ابزار سرمايه‌گذاري صحبت كنيم.

صندوق سرمايه گذاري طلا چيست؟
 

صندوق سرمايه گذاري طلا يا Gold Fund نوعي صندوق سرمايه گذاري مشترك و قابل معامله در بورس است كه سرمايه‌گذاران مي‌توانند به تعداد دلخواه از واحدهاي آن را خريداري كرده و از نوسانات قيمت جهاني طلا و دلار بهره‌مند شوند.
صندوق طلا كه به آن Gold Fund هم گفته مي‌شود، نوعي صندوق سرمايه‌گذاري مشترك و قابل معامله (ETF) در بورس كالا است. مديران و سبدگردان‌هاي اين صندوق‌ها به جاي اينكه با سرمايه‌ي مشتريان خود سهام بخرند، از آن براي خريد اوراق مبتني بر سكه و طلا و همچنين وجه نقد استفاده مي‌كنند. به عبارت ديگر، در صندوق سرمايه‌گذاري طلا حداقل ۷۰ درصد دارايي‌ها براي خريد سكه و طلا و مابقي در اوراق با درآمد ثابت صرف مي‌شود.

نكته‌ي مهمي كه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا را جذاب مي‌كند اين است كه قيمت‌گذاري طلا به دو عامل نرخ دلار و قيمت جهاني اونس بستگي دارد. اين يعني با سرمايه‌گذاري در صندوق طلا در واقع به طور غيرمستقيم روي دلار و طلاي جهاني سرمايه‌گذاري مي‌كنيد. سود كسب شده از صندوق طلا نيز به قيمت اين دو پارامتر بستگي دارد.

صندوق طلا نسبت به خريد فيزيكي طلا چه مزاياي دارد؟
از مهم‌ترين مزاياي سرمايه‌گذاري در صندوق طلا مي‌توان به حذف ريسك‌هاي خريد فيزيكي طلا و سكه، كارمزد كمتر معاملات، امكان سرمايه‌گذاري با مبالغ كم، امكان فروش راحت، بخشي از سرمايه‌گذاري و مديريت حرفه‌اي معاملات توسط سبدگردان‌ها و متخصصان اشاره كرد.

همان‌طور كه اشاره كرديم خريد فيزيكي طلا و سكه دردسرهاي خاص خود را دارد و به اين سادگي‌ها هم نيست. خوشبختانه با معرفي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا بسياري از اين ريسك‌ها و خطرات به حداقل خود رسيده و حتي مزاياي بي‌شمار ديگري نيز به همراه داشته است. بياييد در ادامه به طور جداگانه در مورد مزاياي صندوق سرمايه‌گذاري طلا نسبت به خريد فيزيكي طلا صحبت ‌كنيم.

 

 

 
حذف ريسك‌هاي مربوط به نگهداري فيزيكي طلا و سكه
به احتمال زياد، بارها شنيده‌ايد كه بعضي از افراد طلاهاي خود را گم كرده‌اند يا سارقين با ورود به منزل شخصي قربانيان تمام سكه‌ها و طلاهاي آن‌ها را به سرقت برده‌اند. همه‌ي اين‌ها جزو ريسك‌ها و خطرات نگه‌داري فيزيكي طلا و سكه است كه با استفاده از صندوق طلا همه‌ي آن‌ها از بين مي‌رود.

علاوه بر اين، امكان كلاهبرداري و تقلب در زمان خريد نيز وجود ندارد و فروشنده نمي‌تواند سر شما كلاه بگذارد.

 

 
سرمايه‌گذاري با سرمايه‌ كم
برخلاف خريد سكه و طلاي فيزيكي كه به سرمايه‌ي چند ميليوني نياز دارند، براي سرمايه‌گذاري در صندوق طلا لازم نيست حتماً سرمايه‌ي زيادي داشته باشد. در واقع حتي با ۵۰۰ هزار تومان هم مي‌توانيد از مزاياي اين صندوق‌ها استفاده كرده و به تدريج ميزان سرمايه‌ي خود را افزايش دهيد.

اين عدد در قانون بورس ذكر شده و چون واحدهاي صندوق سرمايه‌گذاري طلا نيز در بورس كالا مبادله مي‌شوند، حداقل ميزان سرمايه‌ي مورد نياز براي سرمايه‌گذاري در صندوق طلا ۵۰۰ هزار تومان است.

به عنوان مثال اگر قيمت هر واحد از صندوق طلا ۵ هزار تومان باشد، براي رسيدن به حداقل 5۰۰ هزار توماني بايد ۱۰۰ واحد از صندوق طلا را خريداري كنيد تا مجموع ارزش آن از حداقل مشخص شده در قانون بورس فراتر برود.

اين رقم در مقايسه با سرمايه‌ي چند ميليوني مورد نياز براي خريد فيزيكي سكه و طلا بسيار كم است و همه‌ي اقشار جامعه مي‌توانند از مزاياي آن بهره‌مند شوند.

 

 
امكان فروش راحت و بي‌دردسر
اگر به صورت فيزيكي در خود سكه و طلا سرمايه‌گذاري كنيد در مواقعي كه نياز به پول نقد داشتيد، مجبور هستيد كل سكه يا طلا را بفروشيد و معمولاً امكان فروش بخشي از آن وجود ندارد. در حالي كه مزيت سرمايه‌گذاري در صندوق طلا خريد و فروش آن به شكل واحد است.

اين يعني شما مي‌توانيد تنها چند واحد از دارايي خود را فروخته و به مقدار نياز خود پول نقد دريافت كنيد. بدين ترتيب، بقيه سرمايه‌ي شما در همان صندوق طلا باقي مي‌ماند و مي‌توانيد از آن انتظار سود داشته باشيد.

 

 
كارمزد پايين معاملات
كارمزد معاملات در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا تنها ۰.۱۵ درصد است. اين در حالي است كه براي داد و ستد فيزيكي طلا بايد چيزي حدود ۱ تا ۲ درصد را به عنوان كارمزد كنار بگذاريد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۲:۲۴ توسط:فرشيد باقري موضوع: نظرات (0)

خاصيت شيره خرما را نام ببريد

مصرف شيره‌ها به عنوان يك ماده غذايي انرژي‌زا مي‌توانند در مواقعي كه بدن به انرژي بيشتري نياز دارد، بسيار كمك‌كننده باشند. از جمله بهترين شيره‌ها مي‌توان به شيره خرما اشاره كرد. اما شيره خرما براي چي خوبه؟ خواص شيره خرما موجب شده تا اين شيره بسيار مورد توجه افراد قرار گرفته و در وعده‌هاي غذايي متنوع، جايگاه ويژه‌اي داشته باشد. همين امر موجب شده تا در اين مقاله به بيان تمام خواص و مضرات شيره خرما پرداخته شود. خرما ميوه درخت نخل است كه بسيار خوش طعم و شيرين بوده و مصرف آن مزاياي زيادي براي بدن دارد. شيره خرما نيز همان خواص خرما را داشته و سرشار از فسفر و آهن است. اين شيره تسكين‌دهنده دردهاي رماتيسمي بوده و امراض شرياني را بهبود مي‌بخشد.

در بسياري از شهرهاي كشور، شيره خرما به جاي قندهاي مصنوعي مانند شكر در پختن حلوا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين مصرف شيره خرما با شير برنج؛ شير، برف، ارده در زمستان جزو عادت‌هاي غذايي مرسوم بسياري از شهرهاي سردسير نظير همدان، اراك، تبريز و غيره به شمار مي‌رود. در ادامه اين مقاله به بيان خواص غذايي و فوايد شيره خرما پرداخته مي‌شود.

معرفي ميوه خرما
قبل از پاسخ به سوال شيره خرما براي چي خوبه؟ به معرفي ميوه خرما و ويژگي‌هاي آن پرداخته خواهد شد. نخل، گياهي از رسته خرماسانان و تيره نخل بوده كه زادگاه اصلي آن نواحي شبه استوايي با بارندگي كم و نيمه خشك است. گستردگي درخت نخل در كشورهايي مانند ايران، عربستان، پاكستان، عراق و ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس بسيار بيشتر از مناطق استوايي و نيمه خشك ديگر است. از انواع خرماهاي موجود در ايران مي‌توان به خرماي كبكاب، مضافتي، زاهدي و پيارم اشاره كرد كه جزو معروف‌ترين انواع خرما هستند. علاوه بر خواص بي‌نظير ميوه خرما، مي‌توان از مزاياي شيره خرما نيز بهره‌مند شد. در ادامه بيشتر در اين رابطه توضيح داده مي‌شود.

ارزش غذايي شيره خرما
با بيان ارزش غذايي شيره خرما، تا حد زيادي به سوال شيره خرما براي چي خوبه؟ پاسخ داده مي‌شود. شيره خرما داراي ارزش غذايي بسيار بالا است. از جمله مواد معدني و املاح مفيد موجود در اين ماده غذايي مي‌توان به پروتئين، ويتامين‌هاي گروه B مانند B1، B2، B3، B5، ويتامين C، آهن، اسيد فوليك، فسفر، پتاسيم و منيزيم اشاره كرد. همچنين انرژي بسيار بالا از ديگر خواص شيره خرما بوده كه به علت قند طبيعي موجود در آن به وجود مي‌آيد. ساكارز، فروكتوز و گلوكز از جمله قندهاي طبيعي موجود در شيره خرما هستند.

طبع شيره خرما
شيره خرما داراي طبع گرم و خشك است، در نتيجه بهترين نوع مصرف آن، تركيب شيره خرما با سركه خواهد بود. در اين صورت مصرف شيره خرما براي تمامي مزاج‌ها مناسب است. به اين تركيب، سركه شيره نيز گفته مي‌شود.

شيره خرما براي چي خوبه؟
در ادامه مهم‌ترين خواص غذايي و فوايد شيره خرما بيان مي‌شود تا پاسخ كاملي به سوال شيره خرما براي چي خوبه؟ باشد؛

1. شيره خرما به عنوان يك مولتي ويتامين كامل
همانطور كه گفته شد، شيره خرما حاوي انواع ويتامين‌ها از جمله ويتامين‌هاي گروه B است. همچنين وجود آهن در اين شيره موجب مي‌شود تا افرادي كه به كم‌خوني مبتلا هستند، توانايي كنترل بيماري خود را داشته باشند. از ديگر انواع مواد مغذي موجود در شيره خرما كه آن را به يك مولتي ويتامين كامل تبديل مي‌كند مي‌توان به ويتامين‌هاي A، D و C اشاره كرد. با وجود اين حجم از ويتامين در شيره خرما، بدن ويتامين‌هاي مورد نياز خود را به طور كامل تأمين مي‌كند.

2. درمان كم‌خوني
شيره خرما يكي از مواد غذايي سرشار از آهن و اسيد فوليك بوده كه مصرف منظم آن مي‌تواند موجب افزايش گلبول‌هاي قرمز خون شود. در نتيجه شيره خرما بسيار براي افراد مبتلا به كم‌خوني مناسب است و مي‌توان در درمان و كنترل بيماري آن‌ها كمك‌كننده باشد. تركيب شيره خرما و شيره انگور در درمان كم‌خوني بسيار معجزه‌آسا خواهد بود.

3. افزايش انرژي و بهبود خلقيات
شيره خرما براي چي خوبه؟ براي بهبود خلقيات و تأمين انرژي مورد نياز بدن خوب است. مصرف شيره خرما در وعده صبحانه مي‌تواند انرژي مورد نياز بدن در طول روز براي فراهم كند. تغييرات بعد از مصرف شيره خرما در وعده صبحانه به حدي خواهد بود كه بعد از مدتي به پايه ثابت سفره صبحانه تبديل مي‌شود. با افزايش سطح انرژي، خلق و خوي افراد نيز بهتر شده و حالت خستگي و بي‌حوصلگي در آن‌ها رفع خواهد شد. شيره خرما به علت طبع گرمي كه دارد، سستي و كسالت را از بين مي‌برد. خاصيت شيره خرما با گردو نيز دوچندان شده و در افزايش انرژي‌زايي تأثير دارد.

4. تقويت استخوان‌ها
شيره خرما سرشار از انواع املاح معدني از جمله منيزيم و كلسيم است. اين دو عنصر نقش بسيار مهمي در تقويت استخوان‌ها داشته و به استحكام هرچه بيشتر استخوان‌ها كمك مي‌كنند. همچنين شيره خرما مي‌توان التهابات موجود در مفاصل را تا حد زيادي بهبود بخشيده و موجب كاهش دردهاي مفاصل و آرتروز شود. افراد مي‌توانند با مصرف شيره خرما، از ابتلا به پوكي استخوان در سنين بالاتر پيشگيري كنند.

5. حفظ ماهيچه‌ها و لاغري با مصرف شيره خرما
يكي ديگر از پاسخ‌ها به سوال شيره خرما براي چي خوبه؟ تقويت ماهيچه‌ها و لاغري اصولي است. شيره خرما غني از پروتئين است و افرادي كه در رژيم‌هاي غذايي خود نگران از دست رفتن ماهيچه‌ها هستند، مصرف اين شيره مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد. همچنين به ورزشكاراني كه بايد وعده‌هاي غذايي غني از پروتئين داشته باشند، مصرف شيره خرما توصيه مي‌شود. به طور كلي اين شيره در عين داشتن كالري بالا، به علت خواص پروتئيني بسياري كه دارد در لاغري افراد تأثيرگذار است. علت لاغري با مصرف شيره خرما، كاهش سرعت هضم مواد غذايي پروتئين‌دار خواهد بود.

براي خريد شيره اصل به اين لينك مراجعه كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۶:۵۶ توسط:فرشيد باقري موضوع: نظرات (0)