تولید محتوا تولید محتوا .

تولید محتوا

یک تولید کننده محتوا دقیقا چه کار میکند؟

اصلا تولید محتوا چیست ؟

این روزها همه به نوعی در حال تولید محتوا هستند . شما چه طور؟

خانمی خانه‌دار هر روز در اینستاگرام عکس های غذاهایش را منتشر میکند و در مورد نحوه پخت آنها برای مخاطبانش کپشن می گذارد ، نوجوانی که عشق موسیقی رپ دارد، درباره گروه‌ها و خواننده های رپ مورد علاقه‌اش در شبکه های اجتماعی پُست می‌گذارد،  یک سخنران مشهور از تجربه اش در فن بیان و سخنوری میگوید ، استاد فیزیک یا شیمی یک مدرسه آموزش هایش را برای شاگردانش منتشر میکند ، یک دکتر مغز و اعصاب از تجربیاتش در عمل جراحی مغز برای بیمارانش میگوید و خاطرات روزهای سخت پزشکی را برای مخاطبانش به اشتراک میگذارد ، پسری چادر سر میکند و ویدئو ضبط میکند و دیگران را می خنداند و تبدیل به یک اینفلوئنسر میلیاردر اینستاگرامی میشود ، کسب و کاری برای معرفی برندش مسابقه ای راه می اندازد و از مخاطب دعوت میکند تا با شرکت در این مسابقه جایزه های باور نکردنی ببرد، موسسه خیریه ای برای جذب افراد خیر و کمک های مردمی گزارشی از کودکان بی سرپرست و کارهای خیرخواهانه اش منتشر میکند،  …

پس همه ما به نوعی در طول روز در حال تولید محتوا و انتشار آن هستیم ، اما کسی از بین ما می تواند موفق و پولساز شود که بتواند مخاطب بیشتری جذب کند و مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد.

تولید محتوا چیست ؟
چرا باید دقیقا بدانیم تولید محتوا چیست ؟ !
تا وقتی ندانیم تولید محتوا چیست قطعا درک درستی از بازاریابی محتوا نخواهیم داشت ،هیچ شناختی از چگونگی درگیر کردن مخاطب هدف نخواهیم داشت و در نهایت  هم بازی را به رقبا واگذار میکنیم و شکست خورده به غار تنهایی و افسردگی خودمان می رویم .

دانستن ارزش تولید محتوا در دنیای آنلاین امروز با دانستن این که دقیقا چه چیزی تولید محتواست اتفاق می افتد.

بله! تا زمانی که  کسی یا چیزی را درست نشناسیم هیچ وقت به ارزش واقعی اش پی نخواهیم برد.

استاد ذنی در کوهستان زندگی می کرد 

روزی جوان کوه نوردی که راه را گم کرده بود به نزد او آمد و پرسید : استاد! راه قله کوه از کدام طرف است؟

پیرمرد لبخندی زد و در پاسخ گفت : این کوهستان چه زیباست . سالک گفت : من که از کوه نپرسیدم ، از راه قله کوه پرسیدم . پیر گفت : جوان، تا ماورای کوه را در نیابی نمی توانی راه را بیابی .
تولید محتوای حرفه ای به ما کمک میکند که برند شویم و دیده شویم
همه ما عاشق دیده شدن هستیم!

“ تصور کنید یک سخنران انگیزشی هستید و با کلی ذوق و شوق به بالای سن رفته اید و می خواهید یک سخنرانی عالی برای مخاطبین ارائه بدهید .

اما هنوز جمله اول شما از زبان تان بیرون نیامده است که نیمی از جمعیت سالن خالی می شود !

حس از این بدتر هم مگر داریم ؟!


شما چندین ماه تمام برای ارائه این سخنرانی کار کرده اید . از تفریح و لذت های زیادی زده اید تا مطالب با ارزشی برای این سخنرانی پیدا کنید …

در این لحظه انقدر گرفتار جنگ داخلی در درون خودتان می شوید که بقیه سخنرانی را هم از دست می دهید و زمانی به خودتان می آیید که از این همه فشار روی تخت بیمارستان زیر سرم هستید!


تولید محتوا هم چیزی شبیه سخنرانی است!
قطعا هیچ کدام از ما دوست نداریم همچین حالی را تجربه کنیم . نیمه رها کردن محتوا توسط مخاطب و بستن صفحه هم چیزی شبیه این حال برای نویسنده یا تولید کننده محتواست . پس برای اینکه همچین حسی را هیچ وقت تجربه نکنید باید تولید محتوا را به شکل حرفه ای انجام دهید .

آموزش تولید محتوای جذاب
در تولید محتوای وب سایت چه کار کنیم که مخاطب محتوا را بخواند ؟ ( ۸ راه کار )

۴ راهکار تولید محتوای وب سایت برای اینکه مخاطب روی علامت ضربدر بالای صفحه کلیک نکند و صفحه شما را نبندد!
پس به عنوان یک تولید کننده محتوای حرفه ای باید بتوانید غیرجذاب ترین و خسته کننده ترین موضوعات را  به بهترین شکل ممکن به خورد مخاطب بدهید و برایش جذاب کنید!

یک داستان واقعی در مورد پاپ کورن و تولید محتوا!
“آرت سیلورمن به پاکتی از پاپ کورن روی میز کارش خیره شده بود و از بویِ بد روغنِ قلابی حالت تهوع عجیبی داشت . او محقق یکی از موسسات غیر انتفاعی در CSPI بود و چند سالی بود در این مرکز در خصوص آموزش همگانی تغذیه و آنالیز محصولات خوراکی از لحاظ مضر بودن تحقیق میکرد .

متخصصان تغذیه طبق آخرین یافته های علمی به این نتیجه رسیده بودند که هر فرد در رژیم روزانه مجاز است فقط ۲۰ گرم چربی اشباع در روز دریافت کند و در غیر این صورت سلامتی او ممکن است دچار مشکل شود .

سیلورمن و همکارانش طی بررسی های زیاد و نمونه برداری از پاپ کورنی که در دکه های مستقر در سینماها به فروش می رسید و آنالیز میزان چربی ترانس آنها به این نتیجه رسیدند که میزان چربی اشباع این پاپ کورن ها در یک لیوان کوچک حدود ۳۷ گرم است !!

و این یعنی چربی اشباعی که یک نفر با خوردن یک لیوان پاپ کورن جذب بدنش میشود تقریبا به اندازه ۲ روز خوردن غذاهای چرب است .

قطعا افراد کمی در جامعه مفهوم « ۳۷ گرم چربی اشباع » و ضررهای آن را می توانستند درک کنند . پس گفتن این خبر به این صورت هیچ دردی را دوا نمی کرد . و این همان اتفاقی است که در خصوص اکثر توصیه های پزشکی و سلامتی می افتد .

فرض کنید این خبر را به این شکل اعلام میکردند: یک لیوان پاپ کورن معادل ۳۷ گرم چربی اشباع دارد . خب که چی ؟! ۳۷ گرم خوب است یا بد ؟ حتی اگر بد است خیلی بد است یا تا حد قابل قبولی بد است ؟!

پس عبارت « ۳۷ گرم چربی اشباع » یک عبارت بی مفهوم برای بسیاری از افراد جامعه است و جزو جمله هایی است که بدون هیچ تاثیری از این گوش شنیده میشود و از آن گوش در میشود و اتفاقا بیشتر باعث بی تفاوت شدن افراد جامعه میشود چون عبارتی به شدت خشک و دانشگاهی است و برای افراد زیادی از جامعه هیچ جذابیتی ندارد .

اما سیلور من و همکاران به جای گفتن این جملات تکراری، در چند مکان پر رفت و آمد غرفه ای گرفتند و میزی چیدند به این شکل که یک طرف میز یک لیوان پر از پاپ کورن گذاشتند و طرف دیگر یک صبحانه بسیار مفصل چرب شامل ژامبون ، تخم مرغ ، شیر پر چرب و… ناهاری شامل یک ساندویچ همبرگر مک دونالد دوبل ، یک ظرف پر از سیب زمینی سرخ کرده و یک شام مفصل تر شامل استیک گوشت ، همراه با مخلفات سنگین و چند دسر پر چرب و… و با یک طراحی خلاقانه نشان دادند که یک لیوان پاپ کورن چربی مضری معادل این همه غذای چرب دارد !

به نظر شما چه کسی ممکن است بعد از دیدن این پیام سلامتی همچنان زمانی که به سینما میرود باز هم با همان هیجان سابق به سمت دکه پاپ کورن فروشی برود ؟!!”

زمانی می توانید ادعا کنید که یک تولید کننده محتوای حرفه ای هستید که بتوانید کاری کنید که مخاطب شما دیگر هرگز پاپ کورن نخورد !!
داستانِ دزدیِ کلیه با یک فنجان قهوه !
دیوید دوست یکی از دوستان ما به خاطر نوع کارش روزهای زیادی را در مسافرت سپری میکند . او به تازگی برای شرکت در یک جسله کاری به سفری رفته بود . در روز آخر سفر قبل از پرواز چند ساعت وقت اضافی داشت و تصمیم گرفت به کافه ای برود و این زمان را در کافه سپری کند . دیوید در افکار خودش غرق بود که فردی نزدیک او شد و پیشنهاد داد که با هم قهوه ای بخورند . دیوید در ابتدا از این پیشنهاد تعجب کرد اما چاره ای جز پذیرش این دعوت نداشت. آن فرد بدون لحظه ای تامل به پیشخوان رفت و با دو فنجان قهوه بازگشت . دیوید قهوه را نوشید و دیگر هیچ چیزی بعد از آن را به یاد نمی آورد !

این تنها چیزی بود که او قبل از اینکه خودش را در وان حمام هتل پر از یخ ، گیج و منگ ببیند به یاد می آورد .

با تعجب و بی خبر از همه جا نگاهی به اطراف انداخت تا بلکه متوجه شود در وان حمام غرق در این همه یخ چه میکند ؟

یک یادداشت بود با این مضمون :

«تکان نخور . فقط به اورژانس زنگ بزن »

دیوید تلفن همراهی که کنار میز گذاشته شده بود را برداشت و به اورژانس زنگ زد  موقعیت خودش را توضیح داد . تمام انگشتانش از سرما کرخ و بی حس شده بود . فقط به حرف های مسئول اورژانس گوش میکرد . او به طرز عجیبی این موقعیت برایش آشنا بود . شروع کرد به راهنمایی دیوید و گفت : « آقا لطفا با دقت و آرام به کمر خودتان دست بزنید آیا لوله ای از قسمت پایین کمرتان بیرون زده است ؟»

او به آرامی و با ترس دستش را به پشتش برد و در عین ناباوری دید که بله لوله ای از پشتش بیرون زده است !

مسئول اورژانس گفت : « اصلا نترسید ، یکی از کلیه های شما از بدنتان خارج شده است! باید بدانید که در این شهر یک باند سارقین اعضای بدن فعالیت میکنند و این بار شما را هدف قرار داده اند .ماموران اورژانس در راه اند . شما فقط به هیچ وجه از جایتان تکان نخورید !

حالا سایت را ببندید ( البته برای خواندن بقیه مطلب دوباره برگردید ها ؛-) ) و بعد از یک ساعت این داستان را برای اولین نفری که کنارتان هست تعریف کنید. قطعا مو به مو می توانید این داستان را برای دوست تان تعریف کنید .

غیر ممکن است یکبار این داستان را بخوانید و آن را تا سالها به یاد نیاورید !

حالا این داستان را با این متن مقایسه کنید :

انجمن فراگیر به صورت طبیعی خود را معطوف بازگشت سرمایه می کند که می تواند بر اساس تجربیات کنونی مدل شود .عاملی که بر جریان وارده بر موسسه فشار می آورد این است که اغلب کمک کنندگان برای کسب اطمینان از پاسخگویی ، هدف گذاری و الزامات قطعی برای اهدا کردن پول وارد بازی می شوند…..

باور کنید من به شخصه حتی نمی توانم یکبار درست و کامل این متن را از رو بخوانم چه برسد به اینکه بفهمم چه میگوید و از من به عنوان مخاطب چه می خواهد ؟

اگر می خواهید محتوایی که تولید میکنید مخاطب را به صورت یک زلزله 8  ریشتری بلرزاند و وادار به اقدام کند باید محتوایی مثل متن اول تولید کنید نه محتوای کسل کننده و اعصاب خورد کن دوم!

پس بیایید انقدر تمرین ، تمرین و تمرین کنیم که بتوانیم محتوایی تولید کنیم که فهمیده شود ، به یاد آورده شود ،اثری ماندگار باشد و در نهایت نظر و رفتار مخاطبانمان را تغییر دهد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۱:۳۶ توسط:فرشید باقری موضوع: نظرات (0)